EÚ definitívne zakázala predaj benzínových a naftových áut do roku 2035

calvin kinateder qttICknpGAU unsplash

Európsky parlament v utorok odhlasoval zákaz predaja nových benzínových a dieselových áut, ktoré do roku 2035 vypúšťajú emisie oxidu uhličitého, čím prekonal poslednú legislatívnu prekážku.

Štrasburské zhromaždenie schválilo zákon 340 hlasmi za, 279 proti a 21 poslancov sa zdržalo hlasovania.

Členské štáty EÚ už legislatívu schválili a teraz na ňu formálne prikývnu, a to aj napriek odporu konzervatívnych poslancov, najväčšej parlamentnej skupiny.

Podporovatelia návrhu zákona argumentovali tým, že poskytne európskym výrobcom automobilov jasný časový rámec, v ktorom môžu prejsť na výrobu elektrických vozidiel s nulovými emisiami.

To zasa podporí ambiciózny plán Európskej únie stať sa do roku 2050 „klimaticky neutrálnym“ hospodárstvom s nulovými čistými emisiami skleníkových plynov.

TENTO ČLÁNOK PREČÍTALI VŠETCI:  Chorvátsko opäť dvíha ceny. Pozrite, koľko dáte za obed, kávu či pivo

„Dovoľte mi pripomenúť, že od minulého roka do konca tohto roka Čína uvedie na medzinárodný trh 80 modelov elektromobilov,“ upozornil poslancov EP podpredseda EÚ Frans Timmermans.

„Sú to dobré autá. Sú to autá, ktoré budú čoraz dostupnejšie, a my s nimi musíme súťažiť. Nechceme sa vzdať tohto dôležitého odvetvia v prospech cudzincov.“

Odporcovia však tvrdili, že priemysel nie je pripravený na také dramatické prerušenie výroby vozidiel so spaľovacím motorom – a že sú ohrozené státisíce pracovných miest.

„Naším návrhom je… nechať trh rozhodnúť, aká technológia je najlepšia na dosiahnutie našich cieľov,“ povedal poslanec Európskeho parlamentu Jens Gieseke, člen stredopravej Európskej ľudovej strany.

TENTO ČLÁNOK PREČÍTALI VŠETCI:  Chorvátsko opäť dvíha ceny. Pozrite, koľko dáte za obed, kávu či pivo

Gieseke vyhlásil, že argumenty zelených a socialistických poslancov EP o tom, že prevádzka elektromobilov je lacnejšia, sa stali „neplatnými“ v dôsledku krízy spôsobenej prudkým rastom cien energie.

„V Nemecku pracuje 600 000 ľudí na výrobe vozidiel s pohonom na báze ICE, tieto pracovné miesta sú ohrozené,“ vyhlásil a vyzval Európsku komisiu, aby prehodnotila plány rozšíriť zákaz aj na nákladné vozidlá a autobusy.

Odporcovia tiež argumentujú, že autobatérie sa vyrábajú v zahraničí u európskych konkurentov, napríklad v Spojených štátoch, ale Timmermans tvrdil, že vďaka investíciám podporovaným EÚ sa európska výroba zvýši.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *