Desiatky tankerov s LNG plynom krúžia pri európskych prístavoch. Máme málo terminálov

Overview tankers natural gas

Desiatky lodí so skvapalneným zemným plynom (LNG) krúžia okolo pobrežia Španielska a ďalších európskych krajín a nie sú schopné zabezpečiť si miesto na vykládku, pretože zariadenia, ktoré toto palivo premieňajú späť na plyn, sú plné, upozornila agentúra Reuters.

Španielska plynárenská firma Enagás navyše dnes uviedla, že možno bude musieť odmietnuť vykládku LNG kvôli obsadenosti svojich terminálov. To vyvoláva obavy o schopnosť Európy spracovávať dodávky LNG potrebné na vyrovnanie výpadku dodávok z ruských plynovodov.

Európa zápasí s obmedzením dodávok energie, pretože Rusko znižuje svoje dodávky plynu po tom, čo západné krajiny v reakcii na vojnu na Ukrajine zaviedli voči Moskve sankcie. Európa preto musela hľadať alternatívne dodávky, vrátane LNG. Príchod mnohých lodí s týmto superchladeným palivom ale odhalil, že je v regióne nedostatok kapacít pre premenu LNG na plyn.

Pri španielskych brehoch a inde v Stredozemnom mori, sa nachádza viac ako 35 lodí s LNG. Len pri Cádizskom zálive kotví najmenej osem plavidiel, uviedli obchodníci, analytici a zdroje z terminálov LNG oboznámené so situáciou. Podľa jedného zo zdrojov Španielsko tento týždeň ponúka pri svojich termináloch iba šesť miest pre nákladné lode. To je pre menej ako pätinu plavidiel čakajúcich v rade pri pobreží krajiny.

TENTO ČLÁNOK PREČÍTALI VŠETCI:  Chorvátsko opäť dvíha ceny. Pozrite, koľko dáte za obed, kávu či pivo

Nedostatok zariadení na premenu LNG na plyn alebo plynovodov spájajúcich krajiny, ktoré tieto zariadenia majú s ostatnými európskymi trhmi, znamená, že LNG plávajúce na mori nemožno využiť.

K problémom prispel nižší dopyt z priemyslu, než sa čakalo, pretože európska ekonomika spomaľuje, a tiež nižšia spotreba v Španielsku, ako sa predpokladalo, kvôli neobvykle teplému počasiu v tejto sezóne. Analytik firmy ICIS Alex Froley dodáva, že ďalším dôvodom vysokého počtu neodbavených lodí je, že s blížiacou sa zimou a rastúcim dopytom po vykurovaní sa očakáva rast cien, takže niektoré lode čakajú s predajom svojho nákladu za vyššiu cenu, ktorá môže kompenzovať dodatočné náklady na prepravu vzniknuté tým, že stoja na mori.

Táto stratégia čiastočne funguje, pretože niektoré spoločnosti majú prepravnú kapacitu kvôli výpadkom, ako napríklad prerušenie dodávok od druhého najväčšieho amerického vývozcu LNG po júnovom výbuchu a požiari.

TENTO ČLÁNOK PREČÍTALI VŠETCI:  Chorvátsko opäť dvíha ceny. Pozrite, koľko dáte za obed, kávu či pivo

Ak sa situácia s vykládkou čoskoro nevyrieši, môže sa stať, že tieto lode začnú hľadať pre vykládku iné prístavy mimo Európy. Čína oznámila, že zastavila predaj LNG zahraničným odberateľom, aby si zaistila dostatočné vlastné dodávky, čo by podľa analytikov mohlo prinútiť viac lodí zamieriť do Ázie.

Španielsko má šesť závodov na LNG a najväčšiu kapacitu pre spätné splyňovanie v EÚ. Tie sú však teraz podľa firmy Enagás preťažené a situácia sa zrejme nezlepší prinajmenšom do prvého novembrového týždňa.

Nedostatok potrubnej infraštruktúry potom znamená, že plyn nemožno prepravovať do iných európskych krajín. Tento týždeň sa majú stretnúť predstavitelia Francúzska, Nemecka, Španielska a Portugalska, aby sa pokúsili dojednať dohodu o plynovode MidCat, ktorý by prepravoval plyn, a v budúcnosti aj vodík, zo Španielska do strednej Európy, a mohol by tak pomôcť znížiť závislosť na ruskom plyne. .

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *